تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای

با رشد روز افزون جمعیت و تشکیل کلانشهرها در اوایل قرن بیستم موج بزرگی از مصرف گرایی در سطح جهان ایجاد گردید که زیرساخت های سنتی توزیع اقلام مصرفی پاسخگوی این حجم از درخواست های بشر نبود لذا پوشش این نیاز، بازار را به سمت راه اندازی ساختارهایی با مدریریت متمرکز در سطح گسترده و با قابلیت عرضه تنوع بالایی از کالاهای گوناگون و توزیع فیزیکی در شهرها و کشور ها نمود که به واسطه پراکندگی و مدیریت واحد، فروشگاه های زنجیره ای نام گرفتند.

اولین فروشگاه های زنجیره ای در ایالت متحده آمریکا بنا گذاشته شدند و تا سال ۱۹۲۹ در حدود ۲۲ درصد کل گردش مالی بازار خرده فروشی از طریق این نوع فروشگاه ها انجام پذیرفت.

در اواخر قرن بیستم فروشگاه های زنجیره ای مانند وال مارت با هدف کسب سهم از بازارهای جهانی شعبی در سراسر دنیا افتتاح نمودند.

ایران نیز از سال ۱۳۳۸ و با تاسیس فروشگاه تعاونی مصرف سپه به جمع کشور های دارنده ساختار فروش زنجیره ای پیوست و به تدریج فروشگاه های تعاونی مصرف شهر و روستا، اتکا، رفاه، شهروند، هایپراستار، هایپرمی، افق کوروش، جانبو، سون و …… توسط بخش دولتی و خصوصی راه اندازی شد که سیاست های متفاوتی را در جهت جلب مشتری دنبال می کنند.

 

یک نظر برای "تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای"

  1. You ought to take part in a contest for one of the finest sites on the internet.
    I am going to highly recommend this web site! koszulki piłkarskie

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *